Viisi Facebook-vinkkiä kaupunkisuunnitteluun

Sosiaalisen median käyttö kaavoituksessa ja kaupunkisuunnittelussa yleistyy nyt vauhdilla. Yleisin väline on Facebook, mutta myös Twitter ja Instagram ovat vähitellen yleistymässä.

Ensin tulivat suunnitteluhankkeiden sivut Facebookiin, nyt ovat vuorossa kaavoitusorganisaatioiden Facebook-sivut. Tänä vuonna ainakin Porin kaupunkisuunnittelu ja Hyvinkään kaavoitus ovat avanneet omat Facebook-sivut. Vanhoja konkareita ovat minun tietojeni mukaan Vantaa, Helsinki, Järvenpää ja Tuusula.

Facebookin (ja ylipäätään sosiaalisen median) käyttö kaavoitusorganisaatioissa on melko uutta. Toimintatavat eri kunnissa ovat erilaisia, joten mitään vakiintunutta tapaa ei näytä olevan. Kun mietit, miten oma organisaatiosi tai hankkeesi voisi näkyä Facebookissa, ota yhteyttä: suunnitellaan se yhdessä!

Aloitetaan viidellä Facebook-vinkillä, jotka sopivat kaavoitukseen ja kaupunkisuunnitteluun:

1.    Tee sisältösuunnitelma
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Sisällön suunnitteleminen auttaa sivun ylläpitäjää tehtävässään ja tekee käytöstä tavoitteellista. Mieti ensin, mitä Facebookin käytöllä tavoitellaan. Onko tarkoituksena esimerkiksi tiedottaa vai tavoitellaanko vuorovaikutusta ja keskustelua vaikkapa asukkaiden kanssa? Sisällön suunnittelussa kannattaa miettiä myös, mitä ja miten julkaistaan. Laitetaanko Facebookiin esimerkiksi virallisia kuulutuksia sellaisenaan vai tuunataanko viesti vähän vapaamuotoisemmaksi? Julkaistaanko lisäksi aiheeseen liittyvää asiantuntijatietoa tai vaikkapa valokuvia?

2.    Ajasta julkaisuja
Facebookissa voit ajastaa julkaisuja. Tämä helpottaa ylläpitäjän työtä, kun ennakkoon tiedossa olevat asiat voidaan tehdä valmiiksi etukäteen. Lisäksi julkaisu voi tavoittaa yleisöä paremmin, jos se ajastetaan näkyviin silloin, kun ihmiset ovat somessa. Seuraamalla sivusi tykkäämisiä ja jakoja, voit arvioida, milloin olisi paras aika postata.

3.    Automatisoi uutisten julkaiseminen
Kaavojen nähtävilläoloon liittyvät kuulutukset tai uutiset on mielestäni ehdottomasti julkaistava kaavoituksen Facebook-kanavassa. Selvitä, voiko niitä julkaista kunnan nettisivuilta automaattisesti myös Facebookiin. Jos sivusto ei tarjoa suoraan tätä mahdollisuutta, on olemassa myös erillisiä työkaluja tähän tarkoitukseen.

4.    Linkitä
Facebook-sivunne pitää näkyä kunnan nettisivuilla. Kaavoituksen sivuilla näkyminen ei oikein riitä, vaan pitää päästä näkyvämmälle paikalle. Jos kunnalla on sivustolla some-hakemisto (kuten esim. Helsingin kaupungilla), muista lisätä sivunne sinne. Jos kunnassa on useita eri Facebook-sivuja, ne kannattaa ”linkittää” toisiinsa tykkäämällä: esimerkiksi kunnan Facebook-sivu tykkää kaavoitusorganisaation sivusta ja toisin päin.

5.    Tee ohjeet ylläpitäjälle
Vaikka sivun ylläpitäjä olisi kokenut some-käyttäjä tai viestinnän ammattilainen, ohjeet on hyvä laatia. Ohjeistus auttaa selviytymään hankalissakin tilanteissa. Konflikteja ei tarvitse pelätä, mutta kannattaa varautua etukäteen, ettei ylläpitäjän tarvitse menettää yöuniaan some-kriisin takia. Vertaistuki on tärkeää – eihän ylläpitäjä jää yksin ongelmansa kanssa?

Ohjeissa kannattaa myös sopia keskustelukäytännöistä: miten kysymyksiin vastataan ja missä tapauksissa ohjataan asiakas ottamaan yhteyttä henkilökohtaisesti tai antamaan virallista palautetta kuntaan.

Miten on, tehdäänkö teille toimintasuunnitelma Facebookiin tai someen? Ota yhteyttä Kiilaan, me autamme.

Tämä kirjoitus on muokattu versio Pilvin Julkisesti nähtävillä –blogissaan julkaisemasta kirjoituksesta Viisi vinkkiä Facebook-kaavoittajalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *